La cartographie et la trajectoire des matières fascinent Tina Marais depuis toujours. Telles des lignes mouvantes dans le temps, les cartes illustrent non seulement des itinéraires, mais aussi des limites...
La cartographie et la trajectoire des matières fascinent Tina Marais depuis toujours. Telles des lignes mouvantes dans le temps, les cartes illustrent non seulement des itinéraires, mais aussi des limites et des frontières. L’artiste s’intéresse surtout aux cartes qui témoignent de l’intrication du déplacement des matières par l’homme. Elle pense souvent aux parcours transocéaniques qu’effectuent les matières premières, aux multiples frontières qu’elles franchissent. Partant, elle réfléchit aux processus de production et aux nombreuses interventions qu’ils requièrent en vue de gagner en utilité et de s’intégrer à notre quotidien.
Maps and trajectories of materials has always fascinated Tina Marais. Maps are lines, that shift during time, they are routes, but also boundaries and borders. She is more interested in maps that show the entanglement of human shifting of material. She often considers the multiple cross oceans and cross border journey that raw materials make, and thought the production process, passing through many hands until it is rendered useful to be included in our daily lives.
Note: This artwork was selected for and exhibited in the The 16th International Triennial of Tapestry Lodz, Poland in 2019 , and published in the museum catalogue, as well as featured on the European textile art networks review of the exhibition. It was also shown during Art Souterrain in Montreal in 2022, and in Halifax at the Mary E Black Gallery (Craft council gallery of Nova Scotia in 2020 for in solo exhibition CODEX III At the Craft Council Gallery of Newfoundland and labrador in Saint Johns, 2022.